Център за специална образователна подкрепа „Св. Паисий Хилендарски“ разполага със специализирана материална база и оборудване, включващо:
- Класни стаи за групово обучение на деца и ученици по индивидуален план за подкрепа (индивидуален учебен план с индивидуални учебни програми);
- Логопедичен терапевтичен кабинет;
- Психоло- терапевтичен кабинет;
- Кинезитерапевтичен кабинет;
- Сензорна стая за психомоторни индивидуални и групови терапии;
- Фитнес зала;
- Два физкултурни салона;
- Кабинет по готварство;
- Медицински кабинет;
- Стая за родители;
- Психо- моторен кабинет/Кабинет по релационна психомоторика;
- Защитена детска площадка за игри на открито;
- Съоръжения, психомоторни модули, огледала, подходящи подови настилки, играчки, дюшеци и др.;
- Образователни играчки и помощни средства;
- Технически средства и оборудване, в това число компютри, интерактивна дъска и мултимедия;
- Подемна платформа;
- Рампа;
- Адаптирани санитарни възли;
- Осигурен транспорт за провеждане на дейността- собствен автобус.
ЕКИП
За осигуряването на адекватна и висококвалифицирана образователна подкрепа, ЦСОП „Св. Паисий Хилендарски“- гр. Благоевград, разполага с екип от квалифицирани специалисти, включващ:
- Специални педагози
Специалните педагози са висококвалифицирани специалисти, отдадени на обучението, възпитанието и грижите за децата със специални образователни потребности.
- Логопеди
В логопедичния кабинет се извършва диагностика, рехабилитация и корекция на всички комуникативни нарушения. Логопедичната терапия се провежда индивидуално и групово. Групите се сформират съобразно вида и степента на нарушението, възрастовите и индивидуални особености, нормативните изисквания. Логопедичната терапията се осъществява по индивудуален корекционен план, включващ различни методи, техники и способи на работа.
- Психолози
В психологическия кабинет се извършва проучване, проследняване и подпомагане на психичнотото развитие и здраве на децата и юношите- психо социална рехабилитация. Психологът предлага психодиагностични изследвания и съответно изготвя доклади и становища в областите на когнитивното, интелектуалното, емоционално- волевото и психомоторното развитие на децата. Във връзка с дейността си, психологът изготвя доклади за оценка на образователните потребности на учениците и участва в изработването на индивидуални образователни програми. Психологът предлага конкретни мерки и дейности, съобразени с индивидуалните особености на отделните ученици, като оказва методическа и експертна помощ и подкрепа на учителите, логопедите, терапевтите, като същевременно осъществява връзка с родители, настойници и попечители.
- Кинезитерапевти
Кинезитерапевтът, след запознаване с медицинските документи за всяко лице, прави функционална диагностика, локален статус, измервания, с цел установяване дали има и какви са физическите нарушения на децата. След получената от изследванията информация, за всяко нуждаещо се дете се изготвя индивидуален план за рехабилитационна подкрепа и се определя методика на работа. Във връзка с изготвения индивидуален план се избират необходимите дейности- изправителна гимнастика, ЛФК, координационни упражнения, засилване на мускулатурата с понижен тонус, масажни похвати и други.
Кинезитерапията е неизменна част от работата с деца със специални потребности. В зависимост от физическото състояние на децата, кинезитерапията се провежда индивидуално и в по- редки случаи на малки групи. Целта на кинезитерапията е подобряване на физическото развитие и състояние на учениците, обогатяване на физическата култура и дееспособност, стимулиране и предотвратяване на по-нататъшни изменения.
- Помощник- учители
Помощник- учителите подпомагат специалните педагози при подготовката на децата, като участват активно в образователно- възпитателния процес и извънкласните дейности под ръководството на специалните педагози. Помощник- учителят съдейства на специалните педагози при подбиране на подходящи методи, средства и материали за реализиране на специалните функции на ЦСОП.
- Медицинско лице.
Медицинското лице следи за развитието на децата и в случай на инцидент оказва спешна помощ на пострадало дете до пристигане на екип на „Бърза помощ“.